Wanneer je voor je klanten belegt, kun je ervoor kiezen om dit duurzaam te doen. Hierbij beleg je alleen in duurzame bedrijven en sluit je bepaalde bedrijven uit omdat deze niet voldoen aan je duurzaamheidseisen. Het wordt echter steeds moeilijker om gewoon te beweren dat je duurzaam belegt. De regelgeving omtrent duurzaamheid wordt steeds strenger en dus moet je je duurzaamheid statement kunnen aantonen.

Je doet aan greenwashing wanneer je verkondigt dat je in duurzame bedrijven belegt, maar deze bedrijven helemaal niet zo duurzaam blijken te zijn als dat je beweert. Het moet namelijk overduidelijk blijken dat deze bedrijven bijdragen aan een duurzamere wereld en geen schade toebrengen aan mens en milieu. Wanneer je bijvoorbeeld als vermogensbeheerder voor je klanten belegt in zonnepanelen die onder dwangarbeid zijn geproduceerd, kun je dat alsnog geen duurzame belegging noemen.

Veranderende norm

Wat dertig jaar geleden nog als normaal werd gezien, kan nu met de blik op duurzaamheid niet meer door de beugel. Het betekent dat duurzaamheid een relatieve term is die nu aan banden wordt gelegd met controleerbare feiten, regels en vereisten. Duurzaamheid wordt daarmee meetbaar gemaakt waarmee de term alleen nog maar gebruikt kan worden wanneer de cijfers overeenkomen met de vereisten van de Europese Unie. Per 1-1-2023 zijn de regels verder aangescherpt waardoor financiële dienstverleners, die voor hun klanten beleggen, nog transparanter moeten zijn over hoe duurzaam de beleggingen van die klanten daadwerkelijk zijn. Greenwashing wordt door toezichthouders dan ook streng bestraft. Zoals Warren Buffett zei: ‘als het [groene] zeewater zich terugtrekt, zie je vanzelf wie er zonder zwembroek is gaan zwemmen.’

Gevolgen van greenwashing

Gebruik jij duurzaamheid als unique selling point maar kun je deze bewering niet waarmaken? Dan kun je de volgende gevolgen verwachten:

  • Reputatieschade
  • Een openbare waarschuwing van de toezichthouder
  • Torenhoge boetes
  • Schadeclaims van beleggers

Wat kun je doen?

Toezichthouders kijken mee en daarom moet je precies weten wat je nodig hebt om je duurzaamheid statement te kunnen onderbouwen. Zo moet je bijvoorbeeld data contracten afsluiten om betrouwbare data over de duurzaamheid van de bedrijven waarin je voor je klanten belegt te kunnen verzamelen. Vervolgens moet je bepaalde informatie over deze beleggingen openbaar maken. Hierin leg je uit welke standaarden je gekozen hebt en hoe je je duurzaamheid statement onderbouwt.

Duurzame niveaus

Binnen de duurzaamheidsregelgeving zijn er twee niveaus: lichtgroen en donkergroen. De eisen van deze laatste wegen zwaarder dan die van het lichtgroene niveau. Het is mogelijk om over te stappen van donkergroen naar lichtgroen om je duurzaamheid statement beter te kunnen onderbouwen. Natuurlijk is het ook altijd een optie om helemaal van je duurzaamheid statement af te stappen.

Kun je ook advies gebruiken over wat voor jou de beste duurzame optie is? Neem dan contact met ons op en wij staan je graag bij.

nl_NL