Bij Bartolus Advocaten houden we graag een goede balans tussen ons werk en ons privéleven. We geloven in het belang van een goede work life balance, waarbij kwaliteit van het werk altijd boven kwantiteit gaat. Daarin geldt voor cliënten: realistisch verwachtingsmanagement en naar elkaar geldt: vertrouwen en elkaar ondersteunen in onze zaken.
Anders dan de meeste kantoren op de Zuidas, hebben wij afgesproken om gemiddeld 36 uur per week te werken. In deze werkweek blijft er dan nog voldoende tijd over die we kunnen besteden aan andere zaken die we belangrijk vinden, zoals gezin, vrijwilligerswerk en wetenschappelijk onderzoek. Op deze manier blijven we onszelf als persoon ontwikkelen en kunnen we de beste kwaliteit dienstverlening blijven bieden aan onze cliënten.
Wat ons onderscheidt, is het vertrouwen dat we in elkaar hebben. We houden niet in de gaten of de ander wel aan zijn uren komt. We begrijpen dat iedereen zijn of haar eigen manier van werken heeft en respecteren dat volledig. Dit vertrouwen zorgt voor een prettige en ontspannen werksfeer binnen ons kantoor.
Balans
Voor Alexander betekent een goede life balance dat hij op de lange termijn bezien niet te veel uren draait. Soms werkt hij 50 uur per week, maar dat is niet elke week het geval. Bij zijn vorige kantoren was het de ongeschreven norm om 70 uur per week te werken. Bij Bartolus Advocaten hebben we echter een andere mindset. We begrijpen dat er drukke periodes zijn, maar als er geen urgentie is, mag je gerust eerder naar huis gaan voor andere activiteiten. Het draait bij ons om flexibiliteit en het vinden van een balans die voor iedereen werkt.
Een nieuwe mindset
Jelmer is van mening dat het idee om 24/7 beschikbaar te zijn achterhaald is. Wij nemen zelf de verantwoordelijkheid voor onze cliënten. Dat betekent dat je vooraf duidelijk maakt over wanneer je werkzaamheden voor ze kunt verrichten, en dat werkt prima. Natuurlijk kunnen cliënten ons altijd bellen, buiten kantoortijd en zelfs in het weekeind en tijdens onze vakanties. Dat is iets wat ze van ons weten. Maar Jelmer stelt ook duidelijke grenzen: alleen als er buiten kantoortijd echt iets dringends aan de hand is, gaan we er direct mee aan de slag. Voor de rest doen we niet aan die constante druk om te werken om het werken en hebben we een realistisch verwachtingsmanagement met onze cliënten.
Nieuwe manier van werken
We kiezen dus bewust voor een andere manier van werken. Hierbij hebben we ons afgevraagd of het traditionele, winstgerichte model van grote advocatenkantoren ook anders kan. Bijvoorbeeld als je de werkdruk voor iedereen lager kan maken door meer mensen aan te nemen. Hierdoor wordt het salaris voor iedereen iets minder, maar wordt de werkomgeving aanzienlijk aangenamer.
Samen zorgen we ervoor dat onze cliënten weten wat ze van ons kunnen verwachten en dat we altijd een beroep op de ander kunnen doen om te helpen. Op die manier zorgen we ervoor dat elke zaak de aandacht krijgt die het verdient en dat we altijd de beste resultaten kunnen leveren.
Ook onze persoonlijke aanpak ervaren en weten waar je aan toe bent? Neem contact met ons op of lees meer blogs voor ons laatste nieuws.