Een investeringsfonds om de financiering van twee Nederlandse films rond te krijgen met privégelden. Het werd in Nederland niet gedaan, tot de oprichting van het Nederlands Kunst & Cultuur Film Investeringsfonds 2024 (NKCF). Frank Thies van PYGG Fund Management B.V. is de Nederlandse fondsbeheerder van dit in Curaçao gevestigde investeringsfonds. Hij nam Alexander Filius van Bartolus Advocaten in de arm om dit proces juridisch op de rit te krijgen.

Het NKCF richt zich op investeerders met een affiniteit voor de Nederlandse kunst- en cultuursector. Met een minimale participatie van ruim een half miljoen euro en een limiet van 34 investeerders, biedt dit fonds een bijzondere kans voor een selecte groep beleggers. Namelijk om deel uit te maken van de realisatie van twee Nederlandse films: ‘Emerald Butterfly’ en daarna ‘Johnny & Jones’.

Unieke uitdagingen

Het opzetten van dit beleggingsfonds bracht zijn eigen unieke uitdagingen met zich mee. Vanuit investeerderskant werd Frank benaderd om te helpen bij de financiering van Nederlandse films. Alexander’s expertise op het gebied van effectenrecht en juridische documenten maakte hem, en daarmee Bartolus, de perfecte partner voor dit project.

Een van de grootste uitdagingen was de structuur van het fonds, dat is gevestigd op Curaçao, terwijl de fondsbeheerder zich in Nederland bevindt. Dit bracht enkele complexe vragen met zich mee. Bartolus begeleidde dit proces en hielp met het aanvragen van de benodigde registratie bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Waarom Bartolus?

De keuze voor Bartolus was vanzelfsprekend. Frank en Alexander hebben in het verleden al vaker samengewerkt. “Bartolus combineert expertise met een praktische uitvoering”, vertelt Frank. “Vooral het begeleiden van het aanvraagproces bij de AFM heb ik als zeer prettig ervaren.”

Een complex maatwerkproduct

Alexander benadrukt dat dit fonds echt maatwerk is. Het fonds is gevestigd in het buitenland, de fondsbeheerder zit in Nederland, en het moet voldoen aan zowel Nederlandse als internationale regelgeving. Maar daar deinst Alexander niet voor terug: “hoe moeilijker een zaak, hoe leuker ik het vind. Het was belangrijk dat er een structuur was die transparantie biedt voor investeerders. Door de fondsbeheerder in Nederland te hebben, wordt het toezicht verbeterd en is er een betere bescherming voor de investeerders.”

Toekomstplannen en ambities

De oprichting van het NKCF zou de springplank kunnen vormen voor meer initiatieven zoals deze. Het zou een geheel nieuwe financieringsvorm in de Nederlandse kunst- en cultuursector kunnen betekenen. Dit opent de deur naar meer privéfinanciering in een sector die traditioneel afhankelijk is van subsidies. Door de fondskosten laag te houden en een duidelijke en transparante structuur te bieden, hopen ze meer investeerders aan te trekken en de productie van Nederlandse films te stimuleren.

en_GB